20 augustus 2014

 
De scholen zijn begonnen en ook zwemschool bubbels start komende zaterdag, 23 augustus, met de zwemlessen. Het is het begin van het 18e zwemlesseizoen en de ouders en kinderen hebben hopelijk van een fijne zomervakantie kunnen genieten. 

Wij proberen de kwaliteit van de zwemlessen te blijven verbeteren en hebben naar aanleiding van het vorige seizoen een aantal zaken in de organisatie aangepast. Zo zullen de leerlingen direct na binnenkomst in de zwemzaal met de les beginnen, terwijl een aantal lesgevers de zaal in orde maken voor de les. Bas en ik zullen meer zicht houden op die leerlingen, die meer aandacht nodig hebben en er zal meer duidelijkheid aan de ouders gegeven worden over het selecteren van hun kind(eren) voor de betreffende zwemdiploma's. Eind oktober/begin november zal dit laatste punt in een nieuwsbrief toegelicht worden.

De ouders van de ruim 70 nieuwe leerlingen hebben inmiddels de nodige informatie voor de eerste zwemles van hun kind(eren) per e-mail ontvangen en alle ouders zijn vóór of tijdens de zomervakantie op de hoogte gebracht van de lestijd voor de komende periode. In deze nieuwsbrief zetten we de nodige informatie voor de komende zaterdag op een rij.
Afgelopen zomer is er weer een aantal mensen verdronken in zee, meer, rivier of zwemparadijs. Heel triest en des te meer in die gevallen waar men een ander wilde gaan redden en zelf verdronken is. Het geeft de noodzaak aan om goed te kunnen zwemmen en bovenal in te kunnen schatten of de situatie voldoende veilig is om te gaan zwemmen. Deze combinatie van fysiek, mentaal en sociaal goed kunnen zwemmen is de basis en het doel van het zwem-ABC. Zwemdiploma's geven geen garantie tot overleven in moeilijke situaties, maar zorgen er wel voor dat er een "automatisch" handelen ontwikkeld wordt, waardoor er ruimte ontstaat om rustiger de zaken te kunnen overzien. Zoals het vorig jaar verschenen onderzoeksrapport "Zwemmen in Nederland" van het Mulier Instituut duidelijk laat zien: de bovengenoemde veiligheid wordt pas bereikt met het behalen van het gehele zwem-ABC en gemiddeld behaalt maar 35 % van alle Nederlandse kinderen tot 15 jaar dit veiligheidsniveau. Er is dus nog veel werk te verrichten om de ouders duidelijk te maken dat het het behalen van het gehele zwem-ABC van levensbelang is. In onze zwemschool is in de loop der jaren dit percentage gegroeid naar ruim 75 % van alle leerlingen die bij ons zwemles genieten. Een prima ontwikkeling, maar wij blijven ons richten naar de 100 %, of een kind dat nu wel of niet ambieert. Voor het kind zijn andere bezigheden en sporten vaak aantrekkelijker dan zwemles, maar zijn het niet de ouders, die verder kunnen kijken dan hun kind(eren) en die beslissingen kunnen nemen die veiligheid voor de toekomst van het kind bevorderen?

Tijdens de eerste zwemles na de zomervakantie worden alle leerlingen getest en op niveau ingedeeld. Uit ervaring weten wij dat dit een "rommelige" les zal zijn met verschuivingen binnen de verschillen niveaugroepen. Aan het einde van die eerste les proberen wij alle leerlingen op het juiste niveau ingedeeld te hebben. Het kan gebeuren dat hierdoor van lestijd veranderd moet worden. Wij vragen daar uw begrip en medewerking voor. Zaterdag 30 augustus hebben we met de meeste nieuwe ouders en leerlingen kennis gemaakt, zijn de groepen ingedeeld naar het juist niveau van de leerlingen en kunnen we rustig gaan werken aan de nodige zwemtechnieken en vaardigheden. 

Voor alle duidelijkheid twee belangrijke organisatiepunten:: 


1. Veiligheid in de hal bij binnenkomst en vertrek
Geen schoenen op de grond achterlaten, maar in een tas mee naar binnen nemen en bij zich houden (in de hal de schoenen op de trap of onder de zitbanken neerzetten is voor eigen risico, want mede door het ontbreken van toezicht wisselen schoenen daar regelmatig van eigenaar)

2. Zicht op het niveau van de leerling
Als men door de ramen naar de zwemzaal kijkt is daar een indeling in vier vakken te zien: tijdens de zwemlessen voor de beginners (niveaus bubbels 1 t/m 4) wordt in de breedte van het zwembad lesgegeven en bevindt niveau bubbel 1 zich links in de zaal en bubbel 4 rechts. Bij de gevorderden (bubbels 5 t/m 8) wordt in de lengte van het bad gezwommen, waarbij de indeling afhankelijk is van de niveausamenstelling. Zaterdag 30 augustus zullen wij de niveausamenstelling van de gevorderden-groepen mondeling toelichten aan de betreffende ouders.

De indeling van de niveaus is als volgt samen te vatten:

bubbel 1 - ontdekken wat water met het lichaam doet en watervrij worden;
bubbel 2 - aanleren van de enkelvoudige rugslag;
bubbel 3 - aanleren van de schoolslag met het hoofd in het water;
bubbel 4 - aanleren van de schoolslag met het hoofd boven water;
bubbel 5 - leren zwemmen over een grotere afstand;
bubbel 6 - voorbereiding op het behalen van het zwemdiploma A;
bubbel 7 - vaardiger worden richting het zwemdiploma B;
bubbel 8 - vaardiger worden richting het zwemdiploma C.

Leerlingen van zwemschool bubbels bereiken gemiddeld na 15 maanden het niveau van bubbel 5 (dit is een gemiddelde en afhankelijk van o.a. aanleg, leeftijd, wel of geen beperking) en de niveaus van bubbels 6, 7 en 8 elk na gemiddeld drie maanden, zodat het proces van goed leren zwemmen ongeveer twee jaar in beslag zal nemen. Alle informatie over de verschillende niveaus is op de website te vinden en op de leerlingpagina van de leerlingen staat hun niveau vermeld (de code en de instructie, om op de leerlingpagina te komen, vindt u onderaan iedere nieuwsbrief).

Komende zaterdag is het de eerste betaaldag van de periode "23 augustus t/m 22 november 2014" (182 euro voor 14 zwemlessen à 13 euro). Zoals gebruikelijk kunt u het bedrag in één of drie termijnen betalen d.m.v. PIN-betaling bij Phily in de school (minimaal 65 euro op 23 augustus) of overmaken naar bankrekeningnummer NL14 RABO 0351 8792 34 t.n.v. zwemschool bubbels met vermelding van de voor-en achternaam van de leerling(en). De tweede en derde betaaldag van de periode zijn resp. zaterdag 20 september en 18 oktober a.s..

Tot ziens op zaterdag!


Leobard, Phily en Bas