De indeling van een zwemles

DSC_5997.JPG
De zwemles bevat verschillende fases:

Beginfase: De zwemles begint op de gang met het uitkleden en de kleding in een witte bak leggen. De leerlingen worden door ons naar de zwemzaal begeleid, zetten de witte bak op de bank en hun slippers op de grond voor de witte bak en lopen vervolgens naar de zwemplek. De lesgevers staan in het water en nodigen de leerling(en) uit om op een bepaalde wijze het water in te gaan. De eerste paar minuten van de zwemles worden dus gebruikt om in de sfeer van de zwemles te komen.

Aanleerfase: Een bepaalde vaardigheid of zwemslag wordt aangeleerd en/of verbeterd.

Survivalfase: Halverwege de les, gedurende tien minuten, oefenen de leerlingen met het onderdeel survival (overleven) alles wat zij tot dan toe geleerd hebben. Iedere zwemles komt één van de vier survivalcombinaties (duiken/onder water, op-over-onder mat/draaien, hurksprong/watertrappen, (uit)drijven/hoekduik) aan bod. De survivalonderdelen zijn essentieel in de overbrugging van badrand naar zwemslag, van zwemslag naar zwemslag en van zwemslag naar badrand.

Oefenfase: Bekende vaardigheden en zwemslag(en) worden geoefend en geautomatiseerd.

Slotfase: De laatste minuten worden gebruikt om de de zwemles af te ronden. Twee minuten voor het einde van de zwemles krijgen de leerlingen een teken om het water te verlaten, hun slippers aan te trekken en de witte bak te pakken. Op het moment dat de laatste leerling het water verlaten heeft, worden de leerlingen naar de kleedruimte begeleidt. Daar dragen wij de verantwoordelijkheid over aan de ouders en de leerlingen gaan zich douchen, afdrogen en aankleden. Na het aankleden wordt in de wachtruimte de witte bak onder een wandstoel gezet en de ouders controleren of de eigen spullen meegenomen worden.  

De lessen van bubbel 3 (hoog niveau) en 4 (8.45, 12.30 en 15.30 uur) en bubbel 5 t/m 8 (8.00, 13.15 en 16.15 uur) hebben een andere indeling: De leerlingen starten met afstandzwemmen, vervolgens wordt het vervoeren van een drenkeling geoefend en gedurende de tweede helft van de zwemles zwemmen de leerlingen verschillende technische onderdelen en vaardigheden in circuitvorm. Hierbij staan de herhaling en zelfstandigheid centraal.

Klik op acht niveaus