Zwemdiploma B-zwemsurvival - data & tijd

B-diploma.jpg




Het afzwemmen wordt om de week op de 2e en 4e zaterdag van een lesblok  georganiseerd, van 8.00 tot 9.00 uur in het Sportcentrum F.B. Duran te Diemen-Zuid.

Als een leerling 
aan de eisen van het zwemdiploma B-zwemsurvival voldoet, geven wij de betreffende leerling een uitnodigingsbrief mee voor het eerstvolgende afzwemmen. 

Tijdens het afzwemmen wordt met lange kleding gezwommen:
* hemd (eerst de zwemkleding aantrekken!);
* T-shirt met lange mouwen;
* lange broek;
* sokken en sportschoenen.

Voor de leerlingen, die aan het afzwemmen deelnemen, vervalt de gebruikelijke zwemles:
voor de woensdagleerlingen op de woensdag na het afzwemmen en
voor de zaterdagleerlingen op de afzwemdag.

 

Zwemdiploma B-zwemsurvival - exameneisen

DSC_7297.JPG

Met extra kleding: hemd, T-shirt met lange mouwen, lange broek, sokken en sportschoenen

1. Met een halve draai in het water springen en vervolgens 15 seconden watertrappen

2. Vervolgens 50 meter schoolslag zwemmen, waarbij 1 x onder een vlot wordt door gezwommen, en aansluitend 50 meter enkelvoudige rugslag 

Met zwemkleding:

1. Met een sprong naar keuze (voorkeur een kopsprong) te water gaan, aansluitend 6 meter onder water zwemmen en door een hoepel / gat in een verticaal hangend zeil zwemmen

2. Met een hurk- / schredesprong te water gaan en 75 meter schoolslag zwemmen. Tijdens het zwemmen 1 x door een halve hoepel gaan, die op 1.40 meter diepte op de bodem staat, en 1 x over een drijvend vlot klimmen

3. Met een koprol te water en vervolgens
50 meter enkelvoudige rugslag zwemmen

4. Met een kopgreep / okselgreep / zeemansgreep een vriendje of vriendinnetje 15 meter naar de overkant vervoeren

5. Vanuit het water afzetten van de kant en 10 meter borstcrawl zwemmen

6. Vanuit het water afzetten van de kant en 10 meter rugcrawl zwemmen

7. Afsluiten met 1 minuut watertrappen, waarbij men de laatste 30 seconden de handen in de zij moet houden


Survivalonderdelen:

1. Met een koprol te water gaan, 5 meter onder water zwemmen richting het midden van het bad, boven komen en 20 seconden in de H.E.L.P.-houding blijven liggen

2. Met een hurksprong te water gaan en naar de omgeslagen boot zwemmen. Onder de boot zwemmen, diep adem halen, onder water zakken en naar de pylon zwemmen, die 2 à 3 meter verder op de bodem staat

3. Lucht in een zak scheppen, hiermee te water gaan en vervolgens 20 seconden hierop blijven drijven. Daarna 5 meter op de rug zwemmen d.m.v. sculling of wrikbewegingen