Een kind van 5 1/2 jaar is op school al
gewend aan
het krijgen en uitvoeren van een opdracht en is in staat een aanwijzing en/of correctie te begrijpen en deze te "vertalen" naar het aanleren en/of verbeteren van een zwemslag of vaardigheid. Ook is hij of zij zich bewust van de eigenschappen van het diepe water, waarin wij lesgeven.
Als
zwemschool wensen wij alle leerlingen optimale veiligheid toe, maar dan
wel op een leeftijd waarop men kan zeggen: die jongen of dat meisje is
echt veilig aan het zwemmen.
Een kind rond het achtste levensjaar heeft de kracht, de souplesse, het inzicht en het overzicht om zich in onverwachte en gevaarlijke situaties te kunnen redden.
Natuurlijk zijn er
de "schoolpleinverhalen" van ouders die elkaar stimuleren om hun kind(eren) zo vroeg en
zo snel mogelijk te leren zwemmen, met wonen in een waterrijk gebied als
motivatie. Tot het achtste levensjaar garanderen
zwemdiploma's die veiligheid niet voldoende; oplettende ouders
wel!
Twee jaar en twee maanden, iets korter of iets langer, vinden wij een
redelijke tijd om goed te leren zwemmen en het niveau van het zwemdiploma C-zwemsurvival te bereiken.